17.12 EFRAn metsä täyttyi Tervastulet-tapahtuman yleisöstä ja uusi poikkirata autoista. Makkaranuotiot
savusivat, kun metsän eläimille julistettiin joulurauha.
15.12 LS4:n vienti sujui odotetulla tavalla: kone jäi LAK-tehtaalle, rahat meni ja käteen jäi vain pari
latia! Majoitus
kentän kuppilassa oli EFRA-tasoa ja kentän reunalla oli komea AN-2 -rivistö. Mikko tosin hieman hermostui
odottaessaan myyntipäällikkö Aidukas Mindukasta viihtyisässä odotustilassa, mutta leppyi kun sai
lopulta nähdä hienoja koneita valmistumassa, kuten LAK-17 ja LAK-20. Työn laatu oli kohtuullisen hyvää. Koneita
valmistui konaista 2 kpl/kk ja työntekijöitä(?) oli vain 90 kpl;)
Tehtaalla korjattiin myös LAK-koneita ja
olipa siellä myös suomalainen LS7 maalauksessa.
Rahaa ei oikein riittänyt lämmitykseen, mutta hiomo ja maalaamo
olivat hyvin lämmitetyt ja asialliset. Tulomatkalla käytiin ilmailumuseoissaKaunasissa ja Riikassa.
Alustavasti tilattiin kerholle MI-26
kerhokuljetuksiin välille Kuopio- EFRA, Mikko lensikin koneesta jo tyypit, vaikka mieli paloikin jo tutun C150:n rattiin. Rissala '03 näytöksessä
vierailleelle Matsille löytyi myös runsaasti
varaosia. Ihmetyttämään jäi vain mitä MIG:llä oli ammuttu alas? Niin ja se, miksi kaikki
lekohallit eivät ole koneen muotoisia?
10.12 Pidettiin jälleen kerholuolan ovet
avoinna yleisölle. Uteliaita riitti tasaisesti koko päivän, vaikkei
mitään suurta ryntäystä tapahtunutkaan. Nuoret
pilotit pääsivät harjoittelemaan simulaattorilentämistä. Huomaa
oikea kevyt ote lentokoneen sauvasta. Kuvan lentäjän isän koneessa on
muuten korkeusperäsin (se oli sisäpiirin juttu, jos ei oikein auennut...)
5.12 Lumen tulo ei haittaa jatkossa, sillä uusi
linko koeajettiin ja todettiin hyvin toimivaksi.
la 17.12
Metsästäjien Tervastulet-tapahtuma Rautavaaran lentokenttäalueella.
Tilaisuudessa julistetaan joulurauha metsän
eläimille.
11-13.12
LS-4 viedään Latviaan Liettuaan (webmasterin virhe ;) LAK:in tehtaille maalattavaksi. Jos haluat
lähteä tutustumaan samalla LAK:n tehtaaseen, ota yhteys Mikkoon tai
Mattiin.
Lunta sitten tulee, kuten ennustettiinkin. Mutta lohdutukseksi voidaan
todeta että eräiden toisten pitkäaikaisten
havaintojen perusteella sää on kuitenkin lämpenemässä.
1.12 Millaista on taitolentokoneen ohjaamossa? Tästä
linkistä sekin selviää.
7.11 Vastoin yleistä harhaluuloa, videolla esiintyvä koira ei ole Ressu.
6.11 Konelaivastomme kasvoi yhdellä, kun Rautavaara Säätiö investoi
Massey Fregusoniin ja lumilinkoon.
Tyyppikoulutus koneeseen alkaa, heti kun se on saatu siirtolennettyä
Nilsiästä Rautavaaralle.
5.11 Rautavaaran hallin ovien lumiesteitä vielä viimmeisteltiin, kun samalla tavaittiin myös
nuorisoa tagien teossa itse teossa spraypullojen
kanssa heilumassa.
5.11 Kuhmon ilmailuun 60/70-luvulla voit tutustua Kuhmon IK:n vanhassa
valokuva-albumissa.
Siellä on myös vintturimme V-34 täydessä työn touhussa.
la 26.11 klo 18 alkaen
PIKKUJOULUravintola Introssa. Menuna Simon
mainio grillipihvi lisukkeineen hintaan 23 €. Ilmoittautumiset
Matille (matti.kuosmanen@iki.fi, puh. 044 7856364) 23.11. mennessä.
Tervetuloa!!!.
31.10 Taifunkin on nyt luolalla.
30.10 Peter Gustaviin tehdään parhaillaan maahantuotihuoltoa, joten se
on epämääräisen ajan poissa palveluksesta.
29.10 Ville ja Matti kävivät koevinttaamassa
ja koelentämässä Kiteen uutta vintturia.
Laite toimi mainiosti, erikoisuutena siinä oli hydraulisesti nousevat vaijerin ohjaimet. Talvella samaa autoa voi käyttää
myös lumiaurana!
25.10 Astir haettiin luolalle (ja vesijohdotkin tyhjennettiin).
22.10 Rautavaaran halliin rakennettiin talkoissa
kulkuovi takaseinälle sekä vesieste hallin oven eteen estämään valumaveden pääsy ovien
liukukiskoille. Vanerilevyt suojaavat valumavedeltä, kun ne nostetaan
pystyyn hallinovia vasten. Talkooväen vähyydestä johtuen EFRAlle jäi vielä
Astir sekä vedet tyhjentämättä.
Näköjään mielenkiintoisia ilmakuvia voi "ottaa" ilman kameraa tai lentokonettakin. Oikeastaan laitoin tuon linkin 9-sivulla olevan B-17 jutun takia.
9.10 Mikko Maliniemi kävi ottamassa hienoja ilmakuvia PIF:stä ja Peter Gustavista fsnordic.net:iin!
5.10 Yllätys - yllätys, ilmailukarttasarja uusistuu marraskuun alussa
;) Uudet kartat voi saada 50% alennuksella esimerkiksi Räyskälän kautta
10.10.05 mennessä.
4.10 Peter Gustavin radio on nyt kunnossa. Radio lähettää tosin vielä
vähän kohinaa (kuuluvuus 3-4), mutta eiköhän sekin saada vielä säätämällä
pois.
4.10 Taifun ei ole tällä hetkellä vielä lentokunnossa.
1.10 Maaliinlaskukisojen kuuman sarjan voitti Mikko Ruuskanen
ja oppilassarjan Otto Kuosmanen. Tintti-maljan sai Kari
Ylihärsilä ja vuoden MOPU-lentäjän arvonimen Henry Ossi.
Vuoden purjelento-oppilaan palkinnon sai Sebastian Ossi ja
perinteisen Betoniperse-palkinnon pisimmästä lennosta sai Markku
Laakso. Vili Janhunen nimitettiin vuoden vinttaajaksi.
22-23.10
Kentän kunnostustalkoot, osa 2: koska kaikki eivät pääse talkoisiin
edellisenä viikonloppuna, talkoot jatkuvat, vuorossa: saunan portaat ja
kentän talvikuntoon laitto (vedet, aurausviitat jne.)
15-16.10
Kentän kunnostustalkoot: hallin kulkuoven teko, hallin vesiesteiden
valu betonista, hakkuualueiden merkintä jne... Samaan aikaan
Urheiluautoilijat ajeluttavat lapsia poikkiradalla.
La 1.10
Lentokauden päättäjäiset Rautavaaralla. Samassa yhteydessä lennetään
maaliinlaskukisa, joka tänä vuonna lennetään hieman poikkeuksellisesti -
kaikki lentävät Puchaczilla. Sarjoina perinteiset: kuuma sarja ja
oppilassarja. Oppilassarjaan voivat osallistua viime kesän oppilaat (tai
muuten vähän lentäneet) yksin tai opettajan kanssa. Sikajuhliin ilmoittautuminen 28.9 mennessä
EFRA:lla olevaan listaan tai Karille tai Matille.
22.9 Cubin ja Taifunin radioiden vaihtotyö valmistuu arviolta ma
26.9 3.10.
19.9 Pawneen siivet siirrettiin Luolalle viimeistelyä varten.
Taifunin ja Cubin radiot vaihdetaan lähiaikoina keskenään.
Tällä järjestelyllä saadaan Cubiin VOR, joka on yleensä moottorikoneiden
varusteena. Muutostyön aikana koneet eivät ole käytössä.
17.9 Kerhoon saatiin uusi hinaaja, kun Antti Mähönen suoritti
hinauslentäjäkelpuutuksen EFII:ssä.
12.9 Super Cubille saatiin varattua suomalainen tunnus OH-KIY
11.9 Sunnuntaiaamu alkoi sumuisena ja
suunnistuksessa oli käytettävä lähinnä hajuaistia
Sää parani kuitenkin aamupäivällä ja kenttä
alkoi näkyä sumun seasta. Järvialueiden päällä olevia sumuja käytiin
katsomassa myös ilmasta. Tiedustelulennolla
havaittiin myös muuta ilmatoimintaa
Lapinlanden kentällä (EFLL) on lauantaina 10.9 ultrakevyttapaaminen,
jonne on tulossa jos jonkinlaista ultraa, kannattaa käydä katsomassa.
Ke 10.8 Pawneen siipiä maalataan
Rissalassa iltaisin klo 18 alkaen. Keskiviikko-iltana saatiin toinen siipi
pohjamaalattua. Tarkoituksena on saada työ päätökseen perjantaiksitiistaiksi torstaiksi, jonka
jälkeen siivet kuljetetaan Luolalle.
Su 14.8 Kerhoon saatiin pitkästä aikaa uusi pilvilentäjä, kun Mikko
lensi pilvitarkkarin läpi viiden vuoden uurastuksen jälkeen.
Ma 15.8 Matti lensi hinauslentäjäkouluttajan tarkkarin ja voi nyt myös
kouluttaa uusia hinureita KIY:ssä.
Ma 15.8 Peter Gustav majailee tämän viikon EFKUssa varattuna
tyyppilentokoulutukseen.
15-17.7 Peter Gustav vieraili Jämin experimentalpäivillä. Majoitus
Jämillä oli ensiluokkainen. Parhaan
experimentalkoneen tittelin sai Rauno Pylvänäisen rakentama Tiira, ultria oli myös jälleen paljon esillä.
Esimerkiksi: TL96, FK9 ja EuroCub.
Vesikoneille oli varattu oma vesikonesatama.
Su 10.7 Kari lensi KC-matkan (300km kolmioreitillä)!
Ti 12.7 Markku lensi HC-matkan (50 km) Iisalmeen, sieltä
vintturistartti ja takaisin Vaaralle.
To 14.7 KIY:n lentoralli kiersi mukavan päivän reitillä EFRA-
EFII- EFPY- EFYL-EFRH-EFVL-EFKI-EFRA. Kahvit juotiin termoksesta ja
syömässä käytiin Raahessa. Ylivieskasta löydettin jälleen uudentyyppinen
ruotsalainen linko. Vaalan kentän lentoterminaali kaipasi myös hieman
pintaremonttia.
La 6.8 klo 10-16
Avoimet ovet Rautavaaran lentokeskuksessa. Tapahtuma järjestetään
yhteistyössä Korpigallialaisten kanssa. Purjekone on esitteillä myös
Korpigallialaisten huvialueella.
8.7 Cubin jarrujen muutostyö valmistuu vasta viikolla 28, joten
viikonlopun aikana ei ole lekohinauksia...
20.6 Ville ja Matti kävivät vierailemassa Cubilla JIK:n Kiteen purjelentoleirillä.
Leiri on avoinna kaikille kerhoille seuraavan kuukauden ajan. Koneet hinataan taivaalle Imatran Rallyella, mutta Kiteen
oma hieno vintturi on myös valmistumassa.
to 14.7
KIY:n lentoralli Länsi-Suomeen. Aamulla lähdetään kukonlaulun aikaan
ja takaisin tullaan illalla. Mukaan lähtevät KIY:n Taifun ja Cub sekä
koneita EFLA:sta. Lähtöaikaa siirrettiin kahdella viikolla, jotta kaikki
halukkaat pääsevät mukaan.
Su 12.6 EFRA:lla otettiin 1. lekostartti
uuden hinurin perässä.
La 11.6, ~klo. 24.00: Uusi hinurimme SE-GPG @
EFRA. Ruotsin reissulla löytyi myös Kallen ruotsalaisserkun virittämä
volvo mahdolliseksi uudeksi kenttäautoksi.
1-3.7:
Ilmailuliiton päälentonäytös LIAS 2005
Lappeenrannassa. Jos olet kiinnostunut kimppakyydistä näytökseen, soittele
Matille.
25.5 Astiriin on asennettu uusi kuomu ja radio.
Efra:n kuppilan lankapuhelin (017-784 060) jäi pois käytöstä.
Tilalle tulee uusi langaton numero 050-9182865 ja näin vapautuneet langat
siirtyvät adsl-liittymän käyttöön.
Lauantain Wirallista lentokauden avajaispäivää vietettiin hallin ovet
tiukasti kiinni ja kaatuvia puita väistellen. Illalla vastanimetyn
taistelujohtajan avustama iskuryhmä keskittyi pontevasti kelintekoon,
niinpä sunnuntain keli olikin sitten jo parempi ja
päästiin lentämään matkaakin. Markku lensi betonipersekisaan uuden
pohja-ajan 6h53min, samalla taisi tulla HC-aikakin.
16.5 Kerholle on päätetty ostaa uudeksi monitoimikoneeksi (hinaus-,
hupi-, yhteys-, tunnistus- ja torjuntalennot) PA-18 Super Cub. Kone on
osan kesästä hinauskäytössä; loppukesän vuokralla kellukkeilla ja
keväällä suksilla.
Su 15.5. Matkalentokausikin sitten alkoi.
Näköjään muuallakin.
Su 12.6 aamupäivällä: Motoristit tulevat taas, tällä kertaa
pienemmällä porukalla. Kyseessä on ennakoivan ajon kurssi.
To 5.5 Ls-4 on jälleen käytössä. Myös ls-7 palaa tulevana viikonloppuna
kisareissultaan.
Pikavoittoja tiedossa? - Erään kerholaisemme
lentoharrastus on tainnut paljastua virkavallan edustajille.
1.5 KIY:llä on vuokralla kesän ajan Evektor EV-97 -ultra . Koulutustoiminta konella on jo
aloitettu. EV-97 -koneita valmistetetaan Evektor Aerotechnic'in tehtaalla
Tsekkoslovakiassa. Ultrakoulutus MOPU-lentäjälle kestää vain 2 tuntia ja
pursipiloteille 5 tuntia (kts. tarkemmat tiedot PEL M2-70).
Koneen käytöstä kiinnostuneet katsokaapa myös koneen omistavan Vilman tiedote.
Silloin tällöin on kerholaisten keskuudessa ollut kiinnostusta
englanninkielisen radiopuhelimen hoitajan kelpuutuksen (VFR) hankkimiseen.
Tälläinen kurssi voitaisiin järjestää tänä keväänä, jos vain riittävästi
halukkaita löytyy. Jos olet kiinnostunut,
Reijolle!
La 28.5
Wiralliset lentokauden avajaiset Rautavaaralla. Kevättarkkareita,
koulutusta ja yleistä ilonpitoa. Vastoin aiempaa Lentosen tietoa,
tarjolla on iltapalaa omakustannushintaanTervetuloa!
Keskiviikkoisin klo 18-21 ja Sunnuntaisin klo 14-16
Kaluston huoltotöitä Luolalla. Vielä pitäisi saattaa Astir
lentokuntoon ja viimeistellä vuosihuolto. Vaivan palkaksi saat
tästäkin työstä kerhotyöhyvityksen!
Ameriikassa markkinoivat lentokoulutusta
(?) Suomalaisille - ehkä jonkun olisi syytä markkinoida käännöspalveluja
sinnepäin.
Ls-4 on tilapäisesti pois käytöstä ensi viikon loppuun saakka. Mikko
nimittäin lähtee lauantaina Vesikselle kisoihin eikä seiskan
korkeusmittari ole vielä tullut korjaamolta, joten lainaamme nelosen
mittaria. Toisaalta, jos seiskan mittari tulee jo ensi viikolla, voimme
laittaa sen neloseen.
La 16.4 Vuokatin ilmailukerhon (Vilma) Eurostar EV-97 -koneella
lennettiin ensimmäiset koululennot EFRA:lla. Kone on jatkossa myös Kiy:n
käytössä. Ultrakoulutus MOPU-lentäjälle kestää vain 2 tuntia ja
pursipiloteille 5 tuntia (kts. tarkemmat tiedot PEL M2-70).
Koneen käytöstä kiinnostuneet katsokaapa myös Vilman tiedote.
Lauantaina putsattiin myös kiviä ja
hiekkaa kentän päistä.
La 2.4 Vili ja Ville aurasivat EFRA:n kiitotien
auki. Samana iltana myös Kebne-matkalaiset palasivat reissultaan. Karilla oli tuomisinaan KC-nousu.
1.4 Epäilijöille kerrottakoon että em. uutinen on eilinen eikä siis
liity päivän muihin aiheisiin, kuten: tähän,
tähän tai tähän.
Sokerina pohjalla vielä tämä "K-18 linkki".
Su 6.3 Ls-4 uudet siipitapit saatiin
vihdoin liimattua paikoilleen.
Mikko raportoi Kebneltä että lomakelit on muuten olleet hyvät,
valitettavasti tuuli vain on ollut tyynenpuoleista. Olivat sopivaa tuulta
odotellessa bonganneet erään Ruotsalaispapan, jolla on Super Cup myytävänä.
Näinköhän kerholla on kohta toinenkin hinauskone...
La 5.3 Ville, Vili, Matti ja Ressu kävivät avaamassa tien kentälle.
Sisu puski lunta kuin
nuoruutensa päivillä Joensuun lentoasemalla ja tulosta syntyi. Illalla
saunottiin ja testattiin vielä makkarapaistopaikkakin. Pakkasta oli illalla vain -25 astetta.
25-31.3.05
Mikko, Kari ja Matti (ja Ls-4) ovat lähdössä aaltoleirille Kebnelle! Mukaan mahtuu toki
muitakin. Jos purjelentoelämys Kebnekaisen maisemissa kiinnostaa, ota
yhteyttä.
to 24.3 klo 18 - 20
Kuopion Ilmailuyhdistyksen vuosikokous Kuopion lentoasemalla Ravintola
Suihkarissa. Tervetuloa!
La 19.2 Elorannan katto saatiin kunnialla putsattua. Urakkaan meni ~6
tuntia. Katon isoimmalla osalla ei ollut pahemmin lunta, mutta reunoilla
sitäkin enemmän. Onneksi mukana oli paksumpaankin
hankeen pystyvä linko. Vielä kerran kiitokset kaikille mukana olleille!
Kymiläisen ilmailunuorison tekemä suuripurjelentovideo (~358Mt/24min.) ilmestyi pulinajaksolla muutama
viikko sitten, mutta laitanpa linkin tännekin kun ei kaikki ole sitä
vielä nähneet.
to 10.3 klo 18-21:
KIY:n elokuvailta. Mahdollisuus lähteä ilmailijaporukalla katsomaan The Aviator-elokuva, joka kertoo
lentäjälegenda Howard Hughesin elämästä. Jos mukaan lähtee vähintään 6 henkilöä, samme alennusta kokonaista 0.5 eur/lippu (7.5 eur).
Nyt ei elokuvissa käynti ole enää kallista ;) Ilmoita mahdollinen kiinnostuksesi Matille (matti.kuosmanen@iki.fi) ke 9.3 mennessä.
Ihan hyvä lentoelokuva!
la 5.3 klo 12 - 18: Rautavaaran kentän tiet pyritään avaamaan liikennekelpoisiksi. (säävaraus)
Su 6.2 Alkoivat purjelentoteoriat. Kurssilla on tällä kertaa 7
oppilasta. Edestä vasemmalta: Jussi,
Mikko, Aki, Matti ja Jouni. "Takapiruina" Sebu ja Otto (sori pojat -
salaman käyttöä pitää näköjään vielä harjoitella :)
Arkistojen kätköistä löytyi muuan haastattelu. Arvaatko kenestä on kysymys?
Ke 2.2 Asko ja Eko porasivat reiän Ls-7:n kannuspyöräkoteloon.
Rei'ityksen taustalla on viime keväänä pikkusaunalla raportoitu eräästä Ls-6:sta löytynyt
korroosiovaurio. Meidän koneesta ei löytynyt yhtä pahaa jälkeä, mutta
pientä pintaruostetta kumminkin sen
verran että osat on maalattava uudestaan.
Lauantaina 26.2 klo. 12.00-14.00
Kainulaisen Pentti järjestää kurssilaisille kiertokäynnin
lentoasemalla. Mukaan mahtuu myös entisiä kurssilaisia. Tätähän ei ole
järjestetty muutamaan vuoteen, mutta nyt olisi tilaisuus korjata "vahinko".
Jos olet kiinnostunut,
Reijolle!
Kokoontuminen lentoaseman aulassa!
La 29.1 Pooniremppa nytkähti viikonlopun aikana taas askelen eteenpäin.
Peräisimet ja siivekkeet on nyt päällystetty ja lakattu. Seuraavaksi
siivet valmistellaan päällystystä varten tekemällä pieniä korjauksia.
19.1 Ensi lentokaudeksi solmitaan sopimus VILMAn (Vuokatin ilmailijat)
kanssa ultrakevyen Eurostarin käytöstä. Kone on jäseniemme käytössä hintaan
90 eur/t.
22.1 Vuoden ensimmäiset löylyt otettiin Rautavaaran saunassa. Ville ja
Matti kävivät auraamassa tiet auki.
16.1 Sunnuntai-iltana pidettiin pienet "muuttotalkoot" eli purettiin
molemmat Ls:t putkista "väliluolaan" ja
Taifunin siivetkin siirrettiin sinne. (Sivuluolassa huoltaminen on turhan
hankalaa.)
Uusi kurssi alkaa Ke 2.2.2005 klo. 17.00 Purjelentokurssin 2005 aloitustilaisuus
pidetään 2. helmikuuta kerholuolalla.
Lisätietoja: .