Tietoja Kuopion ilmailuyhdistyksestä


starttipaikalla 18 keväällä 2014

Yleistä

Kuopion ilmailuyhdistys on purjelentoon keskittynyt yhdistys, jonka edeltäjä Kuopion ilmapuolustusyhdistys perustettiin marraskuussa 1923. Nimi muutettiin jatkosodan jälkeen koska ilmapuolustusyhdistysten toiminta rinnastettiin suojeluskuntatoimintaan ja niiden toiminta lakkautettiin valvontakomission päätöksellä. Tällöin Kuopion ilmapuolustusyhdistyksen toiminta siirtyi jatkajaksi perustetulle Kuopion ilmailuyhdistys ry:lle.

Jäseniä yhdistyksellä on nykyisin yli sata. Yhdistyksen toimipaikka on Kuopio, mutta pääasiallinen lentotoiminta tapahtuu Rautavaaran lentokeskuksessa (EFRA). Keväisin on jonkin verran lentotoimintaa Kuopion lentoasemalta (Rissalassa) ja talvisin on joskus lennetty jäältäkin.

Uusia purjelentäjiä koulutamme kysynnän mukaan. Lisäksi järjestämme tarpeen mukaan matka- ja pilvilentokoulutusta.

Toimintaluvut

Konekohtaiset luvut 1995-1999
Kone OH-314 OH-699 OH-713 OH-745 OH-823
Vuosi h kpl h kpl h kpl h kpl h kpl
1995 39 41 87 132 138 96 192 499 141 60
1996 5 40 143 190 159 105 204 529 157 93
1997 4 36 108 127 132 91 157 372 166 70
1998 5 18 83 100 108 78 158 435 114 54
1999 17 44 26 27 127 118 170 419 140 68

Vuonna 2000 kerhon harjoituskone ASK-23 (OH-699) myytiin. Tilalle hankittiin Astir CS (OH-658). Kerholle hankittiin myös mopu Taifun 17 (OH-688).

Konekohtaiset luvut 2000-
Kone OH-314 OH-658 OH-713 OH-745 OH-823 OH-688 OH-KIY
Vuosi h kpl h kpl h kpl h kpl h kpl h kpl h kpl
2000 7 32 70 71 80 49 97 237 56 27 109 370
2001 10 36 76 103 92 70 146 520 85 37 85 182
2002 8 29 48 51 107 70 150 447 101 64 108 352
2003 12 23 88 143 128 118 144 604 87 66 80 156
2004 7 23 68 96 107 111 144 639 128 70 84 152
2005 - - 94 114 182 130 159 636 138 71 86 138 76
2006 - - 131 213 190 119 169 602 202 91 64 111 86
2007 - - 73 106 165 115 136 541 138 76 51 89 63
2008 - - 98 126 149 92 137 453 151 61 - - 88
Kone OH-314 OH-658 OH-713 OH-751 OH-823 OH-742 OH-KIY
2009 - - 76 78 154 85 130 379 107 50 95 111 ?
2010 - - 64 43 96 56 71 199 84 40 42 50 ?
Kone OH-314 OH-658 OH-713 OH-1004 OH-823 OH-552
2011 - - 79 119 86 80 137 336 69 39 - - -
2012 - - 38 23 141 88 148 189 112 51 16 39 -
2013 - - - - 135 79 184 323 115 54 54 54 -
2014 - - - - 105 71 213 419 115 49 98 136 -
2015 - - - - 136 116 147 258 86 57 70 97 -
Kone OH-314 OH-929 OH-713 OH-1004 OH-823 OH-552 OH-1023
2016 4 16 103 68 142 85 145 223 134 57 34 24 -
2017 12 36 30 38 81 63 119 211 93 50 - - 80 34
2018 14 23 58 74 125 61 178 367 104 48 - - 84 38
2019 38 47 77 60 108 70 115 251 77 41 - - 92 48
2020 14 24 38 54 126 61 161 261 119 56 - - 125 59
Vuosi h kpl h kpl h kpl h kpl h kpl h kpl h kpl

Vanhin koneemme K8 (OH-314) ei ollut lentokelpoinen vuoden 2004 jälkeen. Koneen kunnostus alkoi 2007 ja valmistui 2016.

Vuosina 2007-2008 vuokrasimme Iisalmesta Juniorin (OH-752). Kone lensi v. 2007 45 tuntia 98 lentoa ja v. 2008 79 tuntia 105 lentoa.

Vuosina 2009-2010 toimimme yhteistyössä Kajaanin ilmailukerhon kanssa. Kummankin kerhon kalusto oli molempien kerhojen jäsenten käytössä. Niinpä yo. taulukkoon on lisätty KIY:n koneiden lisäksi myös KIK:n Juniori (OH-742) ja Puchacz (OH-751). 2009 käytössä oli myös KIK:n PIK-20 (OH-507), joka lensi tuolloin 28 tuntia 19 lentoa.

2011 hankimme Hollannista uuden kaksipaikkaisen purjekoneen DG-505 Orion, joka sai tunnuksekseen OH-1004. Super cub OH-KIY myytiin pois.

2012 harjoituskoneemme OH-658 tuhoutui kesken lentokauden (3.7). Tilalle tuli Astir Jeans (OH-552) Iisalmesta.

2015 Lokakuussa hankimme Astir CS tyyppisen harjoituskoneen (OH-929) ja vähän myöhemmin eli marraskuun lopulla HPH 304 tyyppisen laipallisen harjoituskoneen, joka valitettavasti joutui heti kaupanteon jälkeen kolariin matkalla Kuopioon. Koneen ja peräkärrin vauriot jäivät suhteellisen pieniksi, mutta kone päätettiin toimittaa tehtaalle tarkastettavaksi ja uudelleen maalattavaksi.

Kesällä 2016 peruskorjauksen vuoksi pitkään käytöstä pois ollut konevanhuksemme K8 (OH-314) valmistui ja otettiin jälleen käyttöön. Edellisen vuoden lopulla hankittu HPH 304 vietti kesän 2016 tutkittavana/korjattavana HPH:n tehtaalla ja saatiin maalattua vasta syksyllä. Niinpä koneen käyttöönotto siirtyi seuraavaan vuoteen.

HPH 304 (OH-1023) otettiin käyttöön lentokaudelle 2017. Iisalmen Astir (OH-552) ei ollut enää käytössä.