Kuopion ilmailuyhdistys on purjelentoon keskittynyt yhdistys, jonka edeltäjä Kuopion ilmapuolustusyhdistys perustettiin marraskuussa 1923. Nimi muutettiin jatkosodan jälkeen koska ilmapuolustusyhdistysten toiminta rinnastettiin suojeluskuntatoimintaan ja niiden toiminta lakkautettiin valvontakomission päätöksellä. Tällöin Kuopion ilmapuolustusyhdistyksen toiminta siirtyi jatkajaksi perustetulle Kuopion ilmailuyhdistys ry:lle.
Jäseniä yhdistyksellä on nykyisin yli sata. Yhdistyksen toimipaikka on Kuopio, mutta pääasiallinen lentotoiminta tapahtuu Rautavaaran lentokeskuksessa (EFRA). Keväisin on jonkin verran lentotoimintaa Kuopion lentoasemalta (Rissalassa) ja talvisin on joskus lennetty jäältäkin.
Uusia purjelentäjiä koulutamme kysynnän mukaan. Lisäksi järjestämme tarpeen mukaan matka- ja pilvilentokoulutusta.
Kone | OH-314 | OH-699 | OH-713 | OH-745 | OH-823 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vuosi | h | kpl | h | kpl | h | kpl | h | kpl | h | kpl |
1995 | 39 | 41 | 87 | 132 | 138 | 96 | 192 | 499 | 141 | 60 |
1996 | 5 | 40 | 143 | 190 | 159 | 105 | 204 | 529 | 157 | 93 |
1997 | 4 | 36 | 108 | 127 | 132 | 91 | 157 | 372 | 166 | 70 |
1998 | 5 | 18 | 83 | 100 | 108 | 78 | 158 | 435 | 114 | 54 |
1999 | 17 | 44 | 26 | 27 | 127 | 118 | 170 | 419 | 140 | 68 |
Vuonna 2000 kerhon harjoituskone ASK-23 (OH-699) myytiin. Tilalle hankittiin Astir CS (OH-658). Kerholle hankittiin myös mopu Taifun 17 (OH-688).
Kone | OH-314 | OH-658 | OH-713 | OH-745 | OH-823 | OH-688 | OH-KIY | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vuosi | h | kpl | h | kpl | h | kpl | h | kpl | h | kpl | h | kpl | h | kpl |
2000 | 7 | 32 | 70 | 71 | 80 | 49 | 97 | 237 | 56 | 27 | 109 | 370 | ||
2001 | 10 | 36 | 76 | 103 | 92 | 70 | 146 | 520 | 85 | 37 | 85 | 182 | ||
2002 | 8 | 29 | 48 | 51 | 107 | 70 | 150 | 447 | 101 | 64 | 108 | 352 | ||
2003 | 12 | 23 | 88 | 143 | 128 | 118 | 144 | 604 | 87 | 66 | 80 | 156 | ||
2004 | 7 | 23 | 68 | 96 | 107 | 111 | 144 | 639 | 128 | 70 | 84 | 152 | ||
2005 | - | - | 94 | 114 | 182 | 130 | 159 | 636 | 138 | 71 | 86 | 138 | 76 | |
2006 | - | - | 131 | 213 | 190 | 119 | 169 | 602 | 202 | 91 | 64 | 111 | 86 | |
2007 | - | - | 73 | 106 | 165 | 115 | 136 | 541 | 138 | 76 | 51 | 89 | 63 | |
2008 | - | - | 98 | 126 | 149 | 92 | 137 | 453 | 151 | 61 | - | - | 88 | |
Kone | OH-314 | OH-658 | OH-713 | OH-751 | OH-823 | OH-742 | OH-KIY | |||||||
2009 | - | - | 76 | 78 | 154 | 85 | 130 | 379 | 107 | 50 | 95 | 111 | ? | |
2010 | - | - | 64 | 43 | 96 | 56 | 71 | 199 | 84 | 40 | 42 | 50 | ? | |
Kone | OH-314 | OH-658 | OH-713 | OH-1004 | OH-823 | OH-552 | ||||||||
2011 | - | - | 79 | 119 | 86 | 80 | 137 | 336 | 69 | 39 | - | - | - | |
2012 | - | - | 38 | 23 | 141 | 88 | 148 | 189 | 112 | 51 | 16 | 39 | - | |
2013 | - | - | - | - | 135 | 79 | 184 | 323 | 115 | 54 | 54 | 54 | - | |
2014 | - | - | - | - | 105 | 71 | 213 | 419 | 115 | 49 | 98 | 136 | - | |
2015 | - | - | - | - | 136 | 116 | 147 | 258 | 86 | 57 | 70 | 97 | - | |
Kone | OH-314 | OH-929 | OH-713 | OH-1004 | OH-823 | OH-552 | OH-1023 | |||||||
2016 | 4 | 16 | 103 | 68 | 142 | 85 | 145 | 223 | 134 | 57 | 34 | 24 | - | |
2017 | 12 | 36 | 30 | 38 | 81 | 63 | 119 | 211 | 93 | 50 | - | - | 80 | 34 |
2018 | 14 | 23 | 58 | 74 | 125 | 61 | 178 | 367 | 104 | 48 | - | - | 84 | 38 |
2019 | 38 | 47 | 77 | 60 | 108 | 70 | 115 | 251 | 77 | 41 | - | - | 92 | 48 |
2020 | 14 | 24 | 38 | 54 | 126 | 61 | 161 | 261 | 119 | 56 | - | - | 125 | 59 |
Vuosi | h | kpl | h | kpl | h | kpl | h | kpl | h | kpl | h | kpl | h | kpl |
Vanhin koneemme K8 (OH-314) ei ollut lentokelpoinen vuoden 2004 jälkeen. Koneen kunnostus alkoi 2007 ja valmistui 2016.
Vuosina 2007-2008 vuokrasimme Iisalmesta Juniorin (OH-752). Kone lensi v. 2007 45 tuntia 98 lentoa ja v. 2008 79 tuntia 105 lentoa.
Vuosina 2009-2010 toimimme yhteistyössä Kajaanin ilmailukerhon kanssa. Kummankin kerhon kalusto oli molempien kerhojen jäsenten käytössä. Niinpä yo. taulukkoon on lisätty KIY:n koneiden lisäksi myös KIK:n Juniori (OH-742) ja Puchacz (OH-751). 2009 käytössä oli myös KIK:n PIK-20 (OH-507), joka lensi tuolloin 28 tuntia 19 lentoa.
2011 hankimme Hollannista uuden kaksipaikkaisen purjekoneen DG-505 Orion, joka sai tunnuksekseen OH-1004. Super cub OH-KIY myytiin pois.
2012 harjoituskoneemme OH-658 tuhoutui kesken lentokauden (3.7). Tilalle tuli Astir Jeans (OH-552) Iisalmesta.
2015 Lokakuussa hankimme Astir CS tyyppisen harjoituskoneen (OH-929) ja vähän myöhemmin eli marraskuun lopulla HPH 304 tyyppisen laipallisen harjoituskoneen, joka valitettavasti joutui heti kaupanteon jälkeen kolariin matkalla Kuopioon. Koneen ja peräkärrin vauriot jäivät suhteellisen pieniksi, mutta kone päätettiin toimittaa tehtaalle tarkastettavaksi ja uudelleen maalattavaksi.
Kesällä 2016 peruskorjauksen vuoksi pitkään käytöstä pois ollut konevanhuksemme K8 (OH-314) valmistui ja otettiin jälleen käyttöön. Edellisen vuoden lopulla hankittu HPH 304 vietti kesän 2016 tutkittavana/korjattavana HPH:n tehtaalla ja saatiin maalattua vasta syksyllä. Niinpä koneen käyttöönotto siirtyi seuraavaan vuoteen.
HPH 304 (OH-1023) otettiin käyttöön lentokaudelle 2017. Iisalmen Astir (OH-552) ei ollut enää käytössä.