Astir on kerhon uusi harjoituskone, joka hankittiin syksyllä 2015. Kone korvaa 2013 tuhoutuneen vastaavan mallisen OH-658:n. Iästään huolimatta kone on kohtalaisen siistissä kunnossa, sillä koneella oli lennetty vain ~430 tuntia. Koneelle on oma kuljetusputki. Kone on pilvilentokelpoinen ja rajoitetusti taitolentokelpoinen (luokka utility).
Pituus | 6.7 m | |
Kärkiväli | 15 m | |
Liitoluku | noin 37 | (95 km/h, 350 kg TOW) |
Pienin vajoamisnopeus | 0,6 m/s | (75 km/h, 350 kg TOW) |
Suurin nopeus | 250 km/h | |
Suurin nopeus täysillä ohjainliikkeillä | 170 km/h | |
Suurin leko-hinausnopeus | 170 km/h | |
Suurin vintturi-hinausnopeus | 120 km/h | |
Lähestymisnopeus | 90 km/h | |
Sakkausnopeus | ~60 km/h | |
Tyhjäpaino | noin 260 kg | |
Suurin sallittu lentomassa ilman vesiä | 380 kg | |
Suurin sallittu lentomassa vesilastissa | 450 kg | |
Ei kantavien osien suurin massa | 240 kg | |
Vesipainolasti | max. 100kg | (50l tankki molemmissa siivissä) |
Käsikirja (2 Mt).
variometrin käsikirja (1.2 Mt)
(vanha). Vuonna 2020 koneeseen vaihdettiin
LX160 variometri (1.2 Mt).
Valmistaja: Grob-Aerospace, varaosat ja huolto: Fiberglas-technik Rudolf Lindner
Gmbh & Co (nykyinen tyypin oikeuksien haltija).