Muista että päivätarkastus on tehtävä aina kasauksen jälkeen sekä
vastaavasti joka päivä ennen päivän ensimmäistä lentoa. Kyse on
turvallisuudestasi.
Varoitus: kovan laskun jälkeen tai, jos koneeseen on kohdistunut
muu suuri kuormistus, on tehtävä täydellinen tarkastus huolto-ohjekirjan
kohdan 2.3 mukaan ennen seuraavaa lentoa. Jos vaurioita löytyy, älä käytä
konetta ennen kuin vauriot on korjattu. Jos huolto-ohjekirja ja
korjauskäsikirja eivät anna riittävästi tietoa, ota yhteyttä
valmistajaan.
A. Ennen kasausta tehtävät tarkastukset
Tyvikaaret ja salkojen päät
Tarkista halkeamien, delaminaation tms. varalta
Tarkista kannatinholkkien kiinnitys tyvikaariin ja tapit salkojen
päissä kulumisen varalta
Tarkista ohjainten kytkennät kulumisen ja korroosion varalta
Tarkista kannatintapit kulumisen ja korroosion varalta
Tarkista ohjainten kytkennät ja vesipainolastin
tyhjennysjärjestelmä kulumisen ja korroosion varalta
Sivuvakaajan yläosa
Tarkista korkeusvakaajan kiinnityskohdat ja -peräisimen kytkentä
kulumisen ja korroosion varalta
Tarkista että akku on paikoillaan sivuvakaajassa
Korkeusvakaaja
Tarkista kiinnityskohdat ja korkeusperäisimen kytkentä kulumisen ja
korroosion varalta
Siivenkärkien kiinnityskohdat
Tarkista kannatinpinnit ja -holkit kulumisen ja korroosion varalta
sekä niiden liimatut kytkennät.
Tarkista varmistustapin toiminta ja jousivoima.
B. Kasauksen jälkeen tehtävät tarkastukset
Kierrä kone.
Kaikki rakenteet
Tarkista pinnan kunto kuplien, reikien, iskeytymien ja säröjen
varalta
Tarkista siipien ja ohjainpintojen johto- ja jättöreunat halkeamien
varalta
Ohjaamo
Tarkista kuomun lukitusmekanismi
Tarkista kuomun vapautusmekanismi (ei päivittäin, mutta vähintään
joka 3. kk)
Tarkista päätappien kiinnitys tarkista takaohjaamon niskatuen
varmistusnarujen kunto ja toiminta: niskatuki ei saa päästä
koskettamaan ohjaussauvaa
Tarkista ohjainten kunto ja toiminta
Tarkista hinauskytkimen kunto ja toiminta
Tarkista ettei ohjaamossa ole vieraita esineitä
Tarkista mittarien ja radion kunto ja toiminta
Tarkista radion ja muiden sähkölaitteiden toiminta
Tarkista jarrunesteen määrä
Vintturihinauskytkin
Tarkista kytkimen renkaan kuluneisuus ja toiminta
Tarkista puhtaus ja korroosio
Päälaskuteline ja nokkapyörä
Tarkista jouset, pyöräkotelo, telineluukut ja renkaan kuluneisuus.
Lika pyöräkotelossa voi estää telineen lukittumisen.
Tarkista rengaspaineet pääpyörä: 3.0 bar nokkapyörä: 2.5 bar
Tarkista pyöräjarrun kuluneisuus ja toiminta
Vasen siipi
Tarkista siivenkärkien lukitus tai päätylevyjen ruuviliitokset
Tarkista siivekkeiden välykset
Tarkista lentojarrumekanismin kuluneisuus ja välykset. Jarrujen on
sulkeuduttava vaikka levyjä painettaisiin taaksepäin. Jos
jarrukotelossa on vettä, se on poistettava.
Tarkista taemman siiven kiinnitystapin lukitus
Kannuspyörä
Tarkista kuluneisuus, välykset ja pyöräkotelon puhtaus. Poista
ylimääräinen lika ennen lentoonlähtöä.
Tarkista rengaspaine: 4 bar (58 psi)
Rungon takaosa
Tarkista sivuperäisimen alasarana ja sivuperäisinvaijereiden
kytkennät kulumat, välykset ja varmistukset
Tarkista väliseinä ja sivuvakaajan reuna halkeamien ja
delaminaation varalta
Sivuvakaaja - korkeusvakaaja
Tarkista sivuperäisimen yläsarana kulumisen ja välyksen
varalta
Tarkista korkeusperäisimen välykset ja oikea kytkentä, katso
takaapäin raosta sivuperäisimen oikealla puolella
Tarkista vakaajan kiinnityksen varmistus
Tarkista korkeusvakaajan välykset
Tarkista kompensointiputken oikea kytkentä
Oikea siipi, kts. kohta 5
Nokka
Tarkista staattisen ja pitot paineen aukkojen puhtaus
jos kone on ollut sateessa, staattisen paineen aukot on
tyhjennettävä vedestä imemällä
Tarkista hinauskytkin puhtaus ja korroosion varalta
Lentoonlähtötarkastus
Koneen kuormaus ok (lisäpainot tarvittaessa)?
Laskuvarjot kunnolla?
Vyöt kiinni?
Etuohjaamo: polkimet säädetty?
Takaohjaamo: istuimen korkeus säädetty?